Ofte stillede spørgsmål

Som Hernings største udlejer af lejligheder og ejendomme til erhverv, får vi naturligt nok mange forskellige spørgsmål fra vores lejere. Vi har i her besvaret de mest gængse spørgsmål, vi får fra vores lejere.

Boligsøgende

Hvordan søger jeg bolig?

Se vores oversigt over ledige lejligheder eller erhvervslejemål i Herning.

Du er altid velkommen til at kontakte vores udlejning og høre mere om hvad vi kan tilbyde.
Har du interesse i en eller flere lejligheder, kan du ringe til os og booke en fremvisning, hvor vi sammen tager ud og ser de forskellige boliger.

Kan man komme på venteliste?

Det er muligt at blive skrevet på venteliste til alle vores lejemål. Her på hjemmesiden kan man skrive sig på venteliste under de forskellige ejendomme.

Find f.eks. ventelisten til Golfparken her.

Hvor meget er depositum?

Depositum står til sikkerhed for dine forpligtelser i forbindelse med lejemålets stand, typisk til istandsættelse ved fraflytning.

Depositum svarer altid til 3 måneders husleje og reguleres derfor også ved den årlige huslejeregulering.

Depositum indbetales 14 dage før indflytning sammen med første måneds husleje og aconto.

Er der bopælspligt i lejligheden?

Ja, der er bopælspligt i alle vores lejemål.

Kan jeg søge boligstøtte?

Du kan søge boligstøtte til alle Jacobsen Groups lejemål. Det er dog Udbetaling Danmark som afgør om du kan få udbetalt boligstøtte og hvor meget du kan få udbetalt.

Du kan søge boligstøtte her: https://www.borger.dk/bolig-og-flytning/Boligstoette-oversigt

Vær opmærksom på, at du skal have en underskrevet lejekontrakt før du kan søge boligstøtte.

Hvad er et indflytningsskema?

Har du sagt ja tak til at overtage en af vores lejligheder, skal vi bruge dine oplysninger til at kunne lave en lejkontrakt til dig.

Du får tilsendt et indflytningsskema som skal udfyldes med dine oplysninger, og som skal underskrives, da du skal give os lov til at bruge og opbevare dine oplysninger.

Hvornår får jeg en lejekontrakt?

Et par dage efter vi har modtaget det udfyldte indflytningsskema med dine oplysninger, vil du modtage din lejekontrakt. Sammen med lejekontrakten vil du få en oversigt over, hvad der skal betales inden indflytning, hvor beløbet skal indbetales, en dato for indflytningssynet samt husordenen for ejendommen.

Du vil typisk have en uge til at gennemgå dokumenterne, inden du skriver under. Hvis du har spørgsmål, er vi naturligvis klar til at hjælpe.

Hvad er aconto vand/varme?

Banegårdspladsen/ Østergade / Fonnesbechsgade /Golfparken / Holmparken / Herregårdsparken / Nygade 3A:

Hver måned opkræver vi et aconto beløb for vand og forvarme. Ved årets udgang aflæses samtlige målere af forsyningsselskabet, og på baggrund af disse aflæsninger bliver der udarbejdet et forbrugsregnskab for alle lejemål i ejendommen. Vi modtager typisk regnskaberne fra forsyningsselskaberne i løbet af april/maj måned for det foregående år.

Ud fra disse vil det fremgå om du har betalt for meget eller for lidt for vand og varme i løbet af forbrugsåret, og du vil enten få penge tilbage eller blive opkrævet ekstraordinært. Rammer regnskabet helt skævt, kan vi regulere de fremtidige aconto opkrævninger, så de stemmer bedre overens med det aktuelle forbrug fremover.

Nørregade / Nygade 1A+B / Nygade 3D/ Knudmose Have:
Afregning af vand og varme sker direkte til forsyningsselskaberne.

Egelunden / Holing Engpark:

Hver måned opkræver vi et acontobeløb for vand (HolingEngpark) eller spildevand (Egelunden). Ved årets udgang aflæses samtlige målere af forsyningsselskabet, og på baggrund af disse aflæsninger bliver der udarbejdet et forbrugsregnskab for alle lejemål i ejendommen. Ud fra disse vil det fremgå om du har betalt for meget eller for lidt for vand og varme i løbet af forbrugsåret, og du vil enten få penge tilbage eller blive opkrævet ekstraordinært. Rammer regnskabet helt skævt, kan vi regulere de fremtidige aconto opkrævninger, så de stemmer bedre overens med det aktuelle forbrugfremover.

Varme og vand (kun Egelunden) betales direkte til forsyningsselskaberne.

Er det mig, der skal tilmelde mig el?

Nej, vi tilmelder alle lejere Norlys, så der er strøm når du flytter ind i en af vores lejligheder.

Vil du senere skifte til et andet elselskab, kan du sagtens gøre det. Du skal bare være opmærksom på, at du selv skal framelde dig igen, den dag du flytter fra lejligheden.

Vil min husleje stige mens jeg bor til leje hos Jacobsen Group?

Din husleje vil stige en gang årligt, i henhold til din lejekontrakt. Din husleje bliver reguleret efter nettoprisindekset, og det er derfor forskelligt fra år til år hvor meget huslejen bliver reguleret.

Der kan også forekomme lejestigninger hvis der bliver foretaget større moderniseringer på ejendommen. Hvis det er tilfældet, bliver du adviseret i god tid. Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre om der er planer om moderniseringer i en bestemt ejendom.

Vicevært

Der er opstået en nødsituation, hvem ringer jeg til?

Ring på tlf. 97 11 86 66

Indenfor almindelig åbningstid vil du komme i kontakt med kontoret. Uden for almindelig åbningstid skal du taste 0 for at komme igennem til vagttelefonen.

Du skal IKKE ringe til vagttelefonen hvis situationen ikke er akut. Ringer du alligevel bliver et gebyr på 400kr. lagt oven i næste husleje.

En nødsituation defineres som en pludselig opstået hændelse/situation, der udgør, eller kan udvikle sig til at udgøre, en fare for enten beboere eller ejendommen.

En nødsituation kan f.eks. være:

  • Utætte vandrør eller radiatorer
  • Tilstoppede afløb der kan føre til vandskade
  • Opstået vandskade grundet utæt vindue eller tagkonstruktion
  • Brand i ejendommen det medfølger skader på bygninger
  • Mangel på vand, varme eller strøm. (Ved strømafbrydelse, husk at tjekke om regningen er betalt, og om relæet er slået fra.)

Er situationen ikke akut, kan du ringe til Jacobsen Group på tlf. 97 11 86 66 mandag til torsdag mellem kl. 9.00 og 16.00 og fredag mellem kl. 9.00 og 14.00 - der er middagslukket mellem kl. 12.00 og 13.00.

Hvordan får jeg fat i viceværten?

Har du brug for at få besøg af en vicevært, kan du ringe til Jacobsen Group på tlf. 97 11 86 66 eller skrive til os på mail: info@jacobsengroup.dk.

Så opretter vi en opgave til den pågældende vicevært, som kontakter dig og aftaler hvornår der er mulighed for at komme på besøg hos dig.

Find vores åbningstider her.

Jeg har mistet en nøgle, hvad gør jeg?

Hvis du mister en nøgle, bedes du kontakte Jacobsen Group. Nøglerne er systemnøgler og kan derfor ikke rekvireres af den enkelte beboer. Det kan også være nødvendigt at udskifte låsen til din lejlighed, det vurderer viceværten. Du vil efterfølgende blive faktureret for de bestilte nøgler og en eventuel ny lås.

Hvad gør jeg hvis jeg har låst mig ude?

Banegårdspladsen/ Østergade / Fonnesbechsgade / Golfparken:
Er du blevet låst ude indenfor almindelig arbejdstid, kan du kontakte Jacobsen Group på tlf. 97 11 86 66. Det vil i dette tidsrum være muligt at få hjælp af en vicevært. Er du blevet låst ude udenfor almindelig arbejdstid, bedes du ringe efter en låsesmed.

Holmparken:

Er du blevet låst ude af din lejlighed, kan du kontakte Jacobsen Group på tlf. 97 1186 66. Ringer du udenfor almindelig arbejdstid vil du blive opkrævet et ekstragebyr for at blive låst ind i din lejlighed.

Herregårdsparken/ Nørregade / Nygade / Egelunden / Knudmose Have / Holing Engpark:
Er du blevet låst udefra din lejlighed, har Jacobsen Group desværre ingen mulighed for at låse døren op. Du bedes i det tilfælde ringe efter en låsesmed.

Jeg har mistet en nøgle eller adgangsbrik, hvem ringer jeg til?

Har du mistet en nøgle?

Hvis du har mistet en nøgle, bedes du kontakte Jacobsen Group. Nøglerne er systemnøgler og kan derfor ikke rekvireres af den enkelte beboer. Det kan også være nødvendigt at udskifte låsen til din lejlighed. Du vil efterfølgende blive faktureret for de bestilte nøgler og eventuelt en ny lås.

Har du mistet en adgangsbrik?

Hvis du har mistet en adgangsbrik, bedes du kontakte Jacobsen Group. Vi har brug for at vide hvilken farve den mistede adgangsbrik har, så vi kan afmelde den, så den ikke længere giver adgang til din lejlighed. Alternativt, kan du oplyse farverne på de resterende adgangsbrikker, så kan vi i systemet se hvilken farve du mangler.

Herefter vil du modtage en ny adgangsbrik, samt en kode til at aktivere brikken påterminalen i vaskeriet. Du vil efterfølgende blive faktureret for den nye adgangsbrik.

Jeg har mistet min vaskebrik, hvad gør jeg?

Har du tabt din vaskebrik, skal du ringe til Jacobsen Group,så din vaskebrik kan blive spærret. Herefter vil du modtage en ny vaskebrik, ogen sms med en aktiveringskode.

Du vil blie faktureret for den udleverede vaskebrik.

Hvad gør jeg med mit storskrald?

Holmparken / Herregårdsparken / Golfparken / Egelunden:

Det er muligt at komme af med storskrald i de dedikerede storskraldsrum. Det er dog vigtigt at skraldet bliver sorteret, så det er nemt for renovationsmedarbejderne at hente det.

Banegårdspladsen / Østergade / Fonnesbechsgade / Nygade /Nørregade / Holing Engpark / Knudmose Have:

Man kan bestille afhentning af storskrald hos Herning Kommune. Husk at aftale præcis hvor affaldet skal afhentes, da det ikke må være til gene for andre i ejendommen.

Indflytning

Hvornår får jeg nøglerne til min lejlighed? (Indflytningssyn)

Sammen med din lejekontrakt vil du modtage en dato og et tidspunkt for indflytningssynet i din nye lejlighed. Ved indflytningssynet vil du, sammen med en af vores viceværter, gennemgå lejligheden, få en rundvisning i ejendommen, og du vil få udleveret nøglerne til din nye bolig.

Når indflytningsrapporten er underskrevet og nøglerne er overdraget, er du klar til at flytte ind i lejligheden.

Kan man komme ind og tage mål i lejligheden inden man flytter ind?

I nogle tilfælde vil der være mulighed for, at du kan komme ind i lejligheden og tage mål til gardiner og møbler inden du flytter ind. Kontakt os for at høre om det er muligt for dig.

Hvordan rapporterer jeg fejl og mangler?

Når du har fået overdraget nøglerne til din nye lejlighed,har du 14 dage til at give os besked om eventuelle fejl og mangler i boligen.

Ved indflytningssynet vil du modtage et link fra BoligPortal på sms og mail. Her kan du indrapportere fejl og mangler i lejligheden. Du kan både beskrive fejlen og indsætte billeder.

Find en vejledning fra BoligPortal her.

Hvordan får jeg internet og TV?

Banegårdspladsen / Østergade / Fonnesbechgade / Herregårdsparken/ Holmparken / Nygade 3A-3D / Nørregade / Knudmose Have:
Der er indlagt fiber i alle lejlighederne, og du vælger selv hvilkenudbyder du ønsker som leverandør af TV og/eller internet.

Nygade 1A-B / Golfparken:

Kabel-tv skal købes hos YouSee. Ønsker du kun internet, kandu frit vælge udbyder.

Egelunden:

Du kan frit vælge internetudbyder, dog er der enforeningsaftale med Dansk Kabel TV som det er muligt at benytte sig af.

Må jeg holde husdyr i min lejlighed?

Herregårdsparken / Banegårdspladsen / Østergade /Fonnesbechsgade 2A / Egelunden:

Det er ikke tilladt at holde husdyr i disse ejendomme.

Holmparken:

I lejlighederne i Holmparken kan der ansøges om tilladelse til at holde ét inde dyr, som f.eks. kat, kanin eller marsvin. Tilladelsen ska lvære skriftlig, underskrevet af både lejer og udlejer.

Der kan ikke gives tilladelse til at holde hund.

Golfparken / Nygade / Nørregade / Holing Engpark /Fonnesbechsgade 4B / Knudmose Have:

Der kan ansøges om tilladelse til at holde ét husdyr. Tilladelsen skal være skriftlig, underskrevet af både lejer og udlejer.

Vi giver ikke tilladelse til at holde krybdyr eller kamphunde.

Fraflytning

Hvordan opsiger jeg min lejlighed?

Når du har fundet en ny bolig og gerne vil opsige din lejlighed, skal det ske på skrift. Enten på mail, gennem vores kontaktformular eller i et brev, sendt med posten. Husk at skrive adressen på den lejlighed du gerne vil opsige.

Opsigelsesvarsel på vores boliger er altid løbende måned + 3 måneder, og der skal betales husleje i hele perioden.

Har du mulighed for at være ude af lejligheden inden de tre måneder er gået, kan du gøre os opmærksom på det. Så forsøger vi at leje din lejlighed ud igen hurtigst muligt. Hvis det lykkedes os at finde en ny lejer til din lejlighed, kan du slippe for at betale husleje fra den dato den nye lejer flytter ind.

Hvornår skal jeg aflevere nøglerne til min lejlighed?

Vores samarbejdspartner, K. Weis, indkalder dig til et fraflytningssyn, ca. 14 dage før opsigelsesperiodens udløb, da de skal bruge 14 dage til at sætte lejligheden i stand til den næste lejer.

Ved fraflytningssynet skal lejligheden være tømt og rengjort. Ved synet afleverer du dine nøgler og gennemgår lejligheden sammen med håndværkeren fra K. Weis.

Hvad er et fraflytningssyn?

Et fraflytningssyn er en gennemgang af lejlighedens stand ved fraflytning. Vores samarbejdspartner, K. Weis, indkalder dig til fraflytningssyn ca. 14 dage før opsigelsesperiodens udløb.

Ved fraflytningssynet gennemgår du lejligheden sammen med en håndværker fra K. Weis, hvor I bliver enige om hvad der skal laves i lejligheden, så den fremstår som da du flyttede ind, bortset fra den almindelige slid og ælde.

Når I er blevet enige om hvad der skal laves i lejligheden, får du et tilbud på hvad K. Weis skal have for at sætte lejligheden i stand.

Må jeg selv sætte lejligheden i stand ved fraflytning?

Du er velkommen til selv at istandsætte din lejlighed inden fraflytning, så længe arbejdet udføres i en håndværksmæssig forsvarlig stand. Vi beder dog om at du kontakter os og får udleveret farvekoden på den maling lejligheden er malet med.

Hvis du selv sætter lejligheden i stand, skal lejligheden være færdigistandsat ved fraflytningssynet, hvor vores samarbejdspartnet K Weis, vil vurdere istandsættelsen.

Får jeg mit depositum retur?

Hvor meget af dit depositum du får retur, afhænger af flere forskellige ting. Det afhænger af hvad det koster at sætte lejligheden i stand når du flytter ud, og hvor meget der bliver tilbageholdt i forbrug.

Som udgangspunkt bliver der tilbageholdt 3 måneders aconto, til at dække eventuel efterbetaling for indeværende forbrugs år.

De 3 måneders aconto der bliver tilbageholdt på flytteopgørelsen bliver lagt sammen med de aconto betalinger der er betalt hver måned i fraflytningsåret. Det endelige forbrugsregnskab kommer på mail i april måned året efter.

I din flytteopgørelse er det udspecificeret hvad der blivertilbageholdt til forbrug og istandsættelse, samt hvilke beløb der er til udbetaling eller efterbetaling.

Hvornår modtager jeg min flytteopgørelse?

Din flytteopgørelse modtager du en uges tid efter du er juridisk frigjort af lejemålet, altså umiddelbart efter din opsigelsesperiode.

Husk at læse flytteopgørelsen grundigt igennem, hvis du harspørgsmål til den, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os.

Nyttig viden

Hvad er et forbrugsregnskab?

Ved årets udgang aflæses samtlige målere af forsyningsselskabet, og på baggrund af disse aflæsninger udarbejder de et forbrugsregnskab for ejendommen. Vi modtager typisk regnskaberne fra forsyningsselskaberne i løbet af april/maj måned for det foregående år.

Ud fra disse vil det fremgå, om du har betalt for meget eller for lidt for vand, varme eller spildevand i løbet af forbrugsåret, og du vil enten få penge tilbage eller blive opkrævet ekstraordinært. Rammer regnskabet helt skævt, kan vi regulere de fremtidige aconto opkrævninger, så de stemmer bedre overens med det aktuelle forbrug fremover.

Hvordan slipper jeg for at modtage reklamer?

Du kan afmelde reklamer og gratisaviser på FK Distributions hjemmeside. Udfyld formularen, så sender de et klistermærke til din postkasse. Husk at din lejlighed skal afmeldes, du kan desværre ikke låne naboens klistermærke.

Afmeld reklamer og gratisaviser her.

Hvordan skifter jeg navneskiltet på min postkasse?

Skiltningen på postkasserne skal være ensartet, og det er derfor ikke tilladt selv at skifte navneskiltet eller sætte en dymo eller andet hen over det eksisterende skilt eller et andet sted på postkassen.

I stedet skal du kontakte Jacobsen Group så vi kan skifte navneskiltet på din postkasse, så det stadig ligner de andre.

Er der et fælleslokale eller gæsteværelse jeg kan leje?

Som beboer i Golfparken er det muligt at leje fælleshuset billigende Golfparken 5. Ved interesse kan du kontakte Golfparkens beboerforening, da de administrerer leje af huset.

Som beboer i Holmparken og Herregårdsparken er det muligt, at leje et af de fire gæsteværelser beliggende i Herregårdsparken. Kontakt Jacobsen Group for mere information.

Må jeg ryge i min lejlighed?

Du må gerne ryge inde i din lejlighed, så længe det ikke er til gene for dine naboer. Ryger du ud ad vinduet, skal du f.eks. være opmærksom på om du generer din overbo.

Vær opmærksom på, at det ved fraflytning kan være nødvendigt med ekstra rengøring af lejligheden, samt at male med spærrende maling for at komme af med lugten af røg.

Må jeg have narkotika i min lejlighed?

Hos Jacobsen Group tolererer vi ikke at vores lejere eller deres gæster bruger, sælger eller opbevarer narkotika i vores lejligheder eller ejendomme.

Brug, salg eller opbevaring af euforiserende stoffer på Jacobsen Groups ejendom, medfører øjeblikkeligt ophør af lejekontrakten uden varsel.

Hvordan klager jeg over min nabo?

Vi går ikke ud fra at nogen bevist forsøger at genere deres naboer. Men oplever du alligevel at naboen larmer eller udviser uhensigtsmæssig adfærd, anbefaler vi at du starter med at tage en stille og rolig snak med naboen. Man undgår mange misforståelser ved at snakke sammen – måske naboen ikke ved, at noget de foretager sig, generer eller larmer.

Vil du gerne klage over din nabo, skal du sende os en skriftlig klage på mail: info@jacobsengroup.dk eller med posten til Jacobsen Group ApS, Nygade 3c, 7400 Herning.

Din klage vil altid blive behandlet anonymt, og din nabo vil således ikke få at vide hvem der har klaget. Jacobsen Group skal dog kende din identitet, ellers er det ikke muligt for os, at handle på klagen.

Er du i tvivl om hvorvidt generne er alvorlige nok til at sende en klage eller har du brug for gode råd til nabosnakken, er du altid velkommen til at ringe til os og få en uforpligtende snak om problemet. Find vores kontaktoplysninger her.

Hvor kan jeg oplade min elbil eller hybridbil?

I Holmparken finder du ladestandere ved nr. 26.

I Herregårdsparken finder du ladestanderne på den store p-plads for enden af bygningen.

På Viborgvej finder du ladestandere ved siden af Kirppu.

I Haraldsgade finder du ladestandere på p-pladsen foran bygningen.

Må jeg selv sætte en el-ladestaner op?

I Holing Engpark er det muligt at sætte sin egen el-ladestander op ved huset.

I P-kælderene i Nygade er det i nogle tilfælde muligt at sætte sin egen el-ladestander op, kontakt Jacobsen Group for at høre mere om mulighederne.

Det er ikke muligt at sætte ladestander op i garagerne i Holmparken og Herregårdsparken.

Min kæreste og jeg vil gerne flytte sammen i min lejlighed, må vi det?

Din kæreste må gerne flytte ind hos dig i din lejlighed. Du skal blot give Jacobsen Group besked, så dine navneskilte kan blive opdateret. Du skal dog være opmærksom på, at det stadig kun er dig som er juridisk lejer af lejligheden, og derfor har det fulde ansvar for at forpligtelserne i lejemåletbliver overholdt.

Hvis I gerne begge vil stå på lejekontrakten, kan I kontakte Jacobsen Group og høre mere om hvordan muligheden for at lave et tillæg til lejekontrakten.

Må jeg fremleje min lejlighed?

Du må som udgangspunkt gerne fremleje din lejlighed i op tilto år, hvis du f.eks. skal på et kortere udlandsophold.

Fremlejetageren skal dog opfylde Jacobsen Groups krav tillejer og godkendes herfra, og alle dokumenter som vedrører fremlejeforholdetskal sendes til Jacobsen Group.

Jeg har fundet skægkræ i min lejlighed, hvad gør jeg?

Finder du skægkræ i din lejlighed er der flere forskellige ting du selv kan gøre for at komme dem til livs.

Skægkræ er små, brune insekter, der minder om sølvfisk, men er mere invasive og svære at bekæmpe. De trives i både fugtige og tørre omgivelser og kan forårsage skader på papir, tapet og madvarer.

Du kan genkende skægkræ ved deres aflange krop, lange antenner og deres natlige aktivitet. Du kan også finde deres ekskrementer og skaller i revner og sprækker.

Sådan bekæmper du skægkræ:

  • Grundig rengøring: Støvsug og tør af i revner, sprækker og langs paneler. Rengør med sæbevand.
  • Fjern fugt: Sørg for god ventilation, skab gennemtræk i lejligheden flere gange dagligt.
  • Insektspray og limfælder: Brug insektspray specifikt til skægkræ og placer limfælder. Vi anbefaler Trinol 810 Insektspray, som er effektivt mod skægkræ.
  • Forebyggende foranstaltninger: Tjek ting, du bringer ind, især brugte møbler og papkasser. Opbevar madvarer i tætsluttende beholdere.

Hold hjemmet tørt og godt ventileret, tæt revner og sprækker, og undgå rod og opbevaringsområder, hvor skægkræ kan finde ly. Dette mindsker risikoen for, at skægkræ kan etablere sig i dit hjem.

Kan du ikke selv få bugt med skægkræene ved hjælp af ovenstående tiltag, kan du kontakte Jacobsen Group som kan vejlede dig og hjælpe dig videre.

Jeg oplever dårligt indeklima i min lejlighed - hvad gør jeg?

Udluftning af boligen forebygger fugt og er med til at skabe et bedre indeklima når luften bliver renset for CO2.

 

Der kommer hele tiden fugt i luften. Voksne menneskers udåndingsluft indeholder 2-3 liter vand i døgnet, og når man tager bad eller laver mad kommer der også fugt ud i luften. Alt dette vand kan kun komme ud af et rum ved at lufte ud.

 

God udluftning giver normalt også en lavere varmeregning, da fugtig luft er meget sværere at varme op end tør luft.

 

Vi anbefaler at man følger disse råd:

 

1.      Luft ud kort og intenst, 2-3 gange om dagen hvor du skaber gennemtræk i boligen.

2.     Luft ud når du har været i bad eller lavet mad. Husk at tænde ventilatoren og emhætten.

3.     Luft ud når du har haft stearinlys tændt.

4.     Lad ikke vinduerne stå på klem, da det afkøler overflader. Kolde overflader kan give kondens.

5.     Dugger dine ruder i bunden skal du tørre det af med en tør klud eller køkkenrulle.

6.    Stil ikke møbler helt op af ydervæggene eller radiatorerne. Sørg for at der er 10-15 cm mellem møbel og væg eller radiator, så luften kan cirkulere.

7.     Undgå at tørre tøj indendørs, da det øger luftfugtigheden markant. Hvis du er nødt til at tørre tøj inde, så gør det i et godt ventileret rum og sørg for ekstra udluftning i tørrerummene hvor det er muligt eller brug en tørretumbler.

Her kan du finde en detaljeret vejledning til udluftning.

 

Opdager du mindre områder med noget der kan være skimmelsvamp, kan det vaskes af med flere midler – vi anbefaler Hysan ellerProtox. Følg brugsanvisningen på dem.

Hvis du alligevel oplever problemer med fugt, selvom du har fulgt vejledningen, bedes du kontakte os på kontoret. Vi vilderefter undersøge årsagen og finde en løsning.

Hvordan renser jeg mine afløb?

Man må under ingen omstændigheder bruge kaustisk soda, klorin eller kemisk afløbsrens, da de ætser og ødelægger rørene. Sidder der rester af et af disse produkter i et afløb som VVS’eren skiller ad, kan han blive alvorligt forbrændt.

Kom i stedet masser af kogende vand i afløbet. Det dræber bakterier og løsner det meste fedt og snavs i afløbet.

Sørg løbende for at fjerne skidt og hår i afløbene, så det ikke hober sig op, og kom aldrig fedtstof i et afløb. Lad i stedet smør størkne så det kan tørres af panden med et stykke køkkenrulle, og hæld den kolde overskydende olie i en tom mælkekarton eller andet, som derefter kan komme i skraldespanden.

Kan du ikke selv få bugt med et stoppet afløb skal du ringe til Jacobsen Group så vi kan sende en VVS'er ud og hjælpe.